hannakaisalahde

Vapautunut kaukoliikenne tuottaa jo tuhoisia tuloksia

Viime viikkoina olemme saaneet täällä Kotkan seudulla mediasta lukea huolestuttavia uutisia kaukoliikenteen bussivuorojen supistumisesta ensi vuoden alussa. Niin Pohjolan-Liikenne, kuin Savon linjat ovat lakkauttamassa merkittävän määrän kaukovuorojaan Kotkan ja Helsingin välillä ensi vuoden alusta.

Maakuntastrategiassa päästöjä tulisi vähentää merkittävästi vuoteen 2040 mennessä. Yksi iso päästöjen tuottaja on jatkuvasti kasvava liikenne. Yksityisautoilun ja mopojen määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana lisääntynyt merkittävästi, mikä on osittain osoitusta heikenneistä joukkoliikennemahdollisuuksista. Samaan aikaan kun ministeri Berner on sivuuttamassa rantaradan selvityksen, on valtaosa kaukoliikenteen bussivuoroista lakkaamassa.

Vaikka seudullisesti on pyritty lisäämään syöttöliikennettä niin bussien, kuin junienkin kaukoliikenneyhteyksien äärelle, muuttuu tilanne täysin kestämättömäksi, jos merkittävä määrä bussien kaukoliikenteestä ajetaan alas. Syynä tähän ei ole vuorojen käyttöasteen romahdus, vaan valtion kaukolinjojen vapautus  kilpailutuksesta. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin edes täytenä ajetut bussivuorot eivät ole enää kannattavia. Vuorojen lakkaaminen vaikuttaa erityisesti Karhulan ja Haminan alueeseen. Valtaosa lakkautuvista vuoroista lähtee Karhulasta. Jäljelle jäävä OnniBussiliikenne lähtee Kotkan saarelta ja Sutelasta. Kun tiedossamme on, mikä meistä odottaa vuoden vaihteessa, katson, että seudun kuntien tulee reagoida tilanteeseen välittömästi ja pohtia kuinka omilla toimillamme voimme vaikuttaa väistyvien liikenneyhteyksien korvaamiseen.

Kotkan-Haminan seudun veto- ja pitovoimaa halutaan nostaa. Se on tavalla tai toisella kirjattu kuntastrategioihin Miehikkälästä Pyhtäälle. Valtio on kaiken aikaa laajentanut työssäkäyntialueita ja opiskelupaikat on viety yhä kauemmas kotoa. Bussivuorot Porvoon ja Helsingin suuntaan ovat turvanneet työssäkäyntimahdollisuuksia Etelä-Kymenlaaksosta käsin niin, ettei ihmisten ole ollut välttämätöntä muuttaa pääkaupunkiseudulle.

 

Valtio on linjannut, että Etelä-Kymenlaakson keskussairaala Kotkassa säilyttää asemansa laajan päivystyksen sairaalana. Suuri huoli on osaavan henkilökunnan rekrytointi, jos Helsingin ja pääkaupunkiseudun suunnasta ei pystytä käymään enää töissä. Kymsoten (maakunnallinen vapaaehtoinen sotekuntayhtymä) myötä kaikki leikkaustoiminta on jo keskitetty Kotkaan. Aiemmin on huolta aiheuttanut Kotka-Kouvola poikkiliikenteen riittävyys. Nyt pitää olla huolissaan jo pitkittäisliikenteestä Etelä-Kymenlaakson sisällä.

 

Toivon meiltä seutukunnan toimijoilta välitöntä reagointia erittäin vakavaan tilanteeseen.

Lisäksi toivon että seuraavien Eduskuntavaalien jälkeen maatamme johtaa hallitus, joka vakavasti mittaa erilaisten päätöstensä vakutukset jo ennakkoon ja sitä kautta pystyy myös ennakoimaan niiden seurauksia pidemmälläkin aikavälillä. On säälittävää, että Keskustavetoinen hallitus vie maatamme siihen suuntaan, missä maakuntien asema ja kilpailukyky entistetään heikkenevät ja suuntaan, jossa maakunnille koituvia seurauksia ei ole pystytty ennakoimaan etukäteen.  Odotan maamme hallitukselta kestävämpää ja vastuullisempaa päätöksentekoa. 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Kommunismi takaisin ja monopolihinnat.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Voisiko olla niin, ettei matkustajia riitä 23:lle lähdölle per päivä Helsinki-Kotka linjalle (6.11.2018)? Sehän vasta ympäristörikos on, joss busseja ajetaan tyhjänä.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Katsos valtion kannalta on parempi, jos mahdollisimman moni ajaa kumipyöräisillä lypsylehmillä, pitäähän se moottoritie jollakin kustantaa. Lyhyellä sihdillä siis, sihdillä joka on korkeintaan se neljä vuotta. Kyse ei ole ilmastonmuutoksesta, vaan pitkällä sihdillä löpön riittävydestä, josta ei vielä olla kovinkaan huolissaan.

Luumäen Taavetista pääsee arkisin Kouvolaan ja takaisin enää kahdella vuorolla, koulujen lomien aikaan vain yhdellä, viikonloppuisin ei ensinkään. Lisäksi HappinesBus ajaa muutaman vuoron, jotka eivät palvele harvojen ja omituisten pysäkkien (kaukana palvelun tarvitsijoista) vuoksi juuri ketään muita kuin isoimpien taajamien asujia. Yksinäisiä työmatkaliikkujia sen sijaan porhaltaa 6-tiellä omilla autoillaan ohi kymmenittäin dösää odotellessa.

Toimituksen poiminnat