Avoin kirje oikeusministerille

Arvoisa herra oikeusministeri, seksuaalirikoksia käsittelevät lait pitää avata ja päivittää

Viimepäivinä oikeustajuamme on kuohuttanut korkeimman oikeuden antama päätös 10 vuotiaan lapsen seksuaalirikoksesta, jonka mukaan korkein oikeus katsoi, että sukupuoliyhteys 10- vuotiaan kanssa ei ollut raiskaus. Ongelma tuntuu olevan rikoslainsäädännössä. Siinä miten pystytään näyttämään asioita kiistatta toteen ja siinä, miten lain kirjainta tulisi tulkita.

Nykyisellään lakikirjassa seisoo seuraavaa: "raiskauksesta tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväkseen sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan. " Tämä tarkoittaa, että todistelutaakka lapsen avuttomuudesta on  syyttäjällä. Raiskausrikoksen kohdalla lapsi ei ole automaattisesti avuton. Lapsuus ei siis ole automaattisesti suojeltava oikeushyve, kun on kysymys raiskausrikoksista. Lapsen avuttomuus tulee osoittaa erityisellä tavalla. Pelkkä lapsuus ei riitä.

Lastensuojelulain henki ei mielestäni tässä kohtaa toteudu rikoslain puolella. Lastensuojelulaki päivitettiin kymmenen vuotta sitten, joten tässä on ollut aikaa päivittää muuta lainsäädäntää lastensuojelulaissa tarkoitetulle tasolle.

Mietin ensiavuksi sitä, että mikäli tuomioistuimessa on liian vaikeaa näyttää toteen, että lapsi on ikänsä ja kehitystasonsa mukaan automaattisesti avuttomassa tilassa oleva henkilö, olisiko syytä avata lainkohta ja tehdä sinne tarvittavat lisäykset uhrin iästä ja kehitystasosta, jotta todistelutaakka lapsen avuttomuudesta ei kävisi liian vaikeaksi? Tällöin se olisi linjassaan lastensuojelulain ja lapsen oikeuksiin kirjattujen lähtökohtien kanssa ja olisi kiistatonta toteen näyttää, että lapsi on avuton, kun on kyse aikuisen tekemästä seksuaalirikoksesta, missä muu raiskauksen tunnusmerkistö todentuu.

Laajemmin ottaen olen kuitenkin sitä mieltä, että muutenkin seksuaalirikoksia koskeva lakikokonaisuus olisi syytä avata ja päivittää vastaamaan tämän päivän oikeuskäsitystä, alkaen siitä, että suostumukseen perustuva lainkirjaus olisi tarkastelun lähtökohtana kaikissa seksuaalirikoksissa. Kehitys on muualla menossa vahvasti siihen suuntaan, että raiskaus määritellään suostumuksen pohjalta. Esimerkiksi Ruotsissa astuu heinäkuun alussa voimaan tällainen laki, jossa suostumus on nostettu keskeiseksi asiaksi. Myös Sakasassa on tällainen lähtökohta lainsäädännölle.

Vaikka monien asinatuntijoiden mukaan lain säätäminen ei ole ongelmatonta, niin suunnan ja tahtotilan siihen suuntaan tulisi olla ehdoton myös Suomessa. Se olisi vahva viesti siitä, että seksuaalinen koskemattomuus jo sinänsä on arvokas oikeushyve.

Nykyisellään maamme rikoslaki määrittelee raiskauksen väkivallalla tai sen uhalla tapahtuvana pakottamisena, vaikka lähtökohdan tulisi olla suostumusperusteinen. Seksuaalitekojen  tulisi aina perustua molemminpuoleiseen suostumukseen. Näin varmistettaisiin mielestäni paremmin myös kansainvälisten velvoitteiden täyttyminen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin sekä Suomen allekirjoittama Euroopan neuvoston Istanbulin sopimuskin korostavat nimenomaan suostumuksen puuttumista, eivätkä niinkään sitä onko tekoon käytetty väkivaltaa, tai onko uhri millä tavalla osoittanut vastustaneensa tekoa. Mielestäni tämä vahvistaisi seksuaalista koskemattomuutta kiistattomana oikeushyveenä ja turvaisi jokaiselle siihen täyden oikeuden lainsäätäjän silmissä olit sitten lapsi tai aikuinen.

Toivottavasti Te oikeusministeri Antti Häkkänen otatte koppia tästä asiasta ennen tämän hallituskauden loppua.

hannakaisalahde
Vihreät Kotka
Ehdolla kuntavaaleissa

Olen vuonna 1974 syntynyt nainen, tytär, äiti ja avovaimo. Koulutukseltani olen kulttuurituottaja YAMK sekä nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja.
Toimin Kotkan vihreän valtuustoryhmän toisena edustajana kaupunginhallituksessa. Työskentelen kansanedustaja Hanna Holopaisen poliittisena avustajana eduskunnassa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu